Bij het
maken van een product is analyse en ontwerp nodig. Daarvoor zijn
veel technieken beschikbaar. De meeste technieken zijn zo
volwassen geworden dat niet alleen IT producten maar ook non-IT
producten kunnen worden verkend, geanalyseerd en worden ontworpen
(specificeren).
- Deze cursus gaat in op het
verkrijgen van wensen en eisen (requirements) van
gebruikers en andere stakeholders om deze requirements te
analyseren, te structureren en te specificeren met
diverse modellen en natuurlijke taal beschrijving (zoals
Use cases/ User Stories).
- Deelnemers hebben vaak
moeite met het aanleren van het juist gebruik van de
diverse diagram technieken en weten ook niet goed wanneer
welke technieken nu te gebruiken binnen de fasen van een
project. De cursus gaat daar op in zodat men weet wanneer
en waar technieken in te zetten en ook waarom
(voordelen/nadelen).
- We onderzoeken traditionele
techieken en agile technieken en waarin deze dan
verschillen en hoe ze effectief te gebruiken.
- In eerste instantie bekijken
we de diagrammen set van UML. er zijn een 5 tal
belangrijke diagrammen om vanuit verschillende
perspectieven naar requirements te kijken en deze te
specificeren.
- Voor procesanalyse en het
modelleren van processen gebruiken we de BPMN
orchestration techniek, omdat deze modelleertechniek meer
flexibel is dan het UML Activity Diagram.
- Verder zijn er nog andere
technieken die aanvullen zijn zoals ERD, DFD,
Beslissingstabellen, IDEF0,
Uitvoering: 4
dagen (uit te breiden bnaar 6 dagen eventueel).
Uitvoering eens in de 2 a 3 weken een lesdag. Kan ook online in
11 Skype sessies van ongeveer 105 minuten (+/- kwartier).
Start; Ook
bij kleine groepen starten wij! Start gebeurt altijd in overleg.
Examen
Het examen betreft een open boek examen met 30 meerkeuze
vragen, duur 3 uur. In plaats van het meerkeuzevragen examen kan
je ook een examen praktijkopdracht worden uitgevoerd.
Doelstelling:
- de deelnemer leert
requirements gathering
technieken (elicitatie).
- de deelnemer leert hoe
kwaliteit van requirements te beoordelen.
- de deelnemer leert hoe
kwaliteit van een requirements document zoals een
functioneel ontwerp te beoordelen.
- de deelnemer leert hoe
analyse uit te voeren en ontwerpen te maken.
- de deelnemer kan omgaan met
de visuele ontwerptalen UML en/of BPMN-2.
- de deelnemer krijgt inzicht,
kennis maar ook praktische vaardigheid door voorbeelden
en oefeningen die worden gemaakt.
- de deelnemer leert hoe een
concept functioneel ontwerp op te stellen.
Literatuur: Praktisch
UML versie 4. BPMN2.0 Modeling and Reference guide, OMG BPMN
guide en OMG UML guidesdiverse ebooks/artikelen.
Inhoud:
- use case diagram,
- use cases,
- klassenmodel, gegevensmodel
- sequentiemodel, intractie
model
- activiteitenmodel,
- toestandenmodel, state
machines
- collaboration model,
- samenhang van artifacts,
- domain analyse,
- OO ontwerp,
- kenmerken van object
oriëntatie,
- objectgeoriënteerd denken,
- begrippen (object, class,
inheritance, polymorphism, message etc.),
- OO en modelleren van de
werkelijkheid.
- BPMN syntax,
- BPMN semantiek,
- processen, tasks
- gateways,
- events,
- event gateway
- event subproces
- transactions
- dataobjects
- collaborations
Doelgroep:
degene die kennis wil nemen van UML, het jargon, de begrippen, de
modellen en hoe de samenhang UML en object oriëntatie is en ook
BPMN willen kunnen toepassen, zoals: informatieanalisten,
business analisten, functioneel beheerders, systeemanalisten en
-ontwerpers. Voor degene die use cases en procesbeschrijvingen
wil op stellen en samenhang tussen use cases wil bewaken.
Niveau
& voorkennis:hbo-denkniveau wordt verwacht. Eveneens
basiskennis over procesmodellen en UML. N.B. weet je nog niet
veel hierover, er is een extra 5e dag die we vooraf de start van
les 1 kunnen verzorgen om je deze kennis bij te brengen.